Etsi:

» Teuvo Innolan muisteloita
» Yhteenveto Ouran Pojista 1940-luvulla
» Jamboree 1947
» Kuinka partiolaisten saaresta tuli Partiokari?
» Partiopoika leipurina
Ouran Partiolaiset 1981-...
Yleiskirjoituksia...
Valokuvia ja skannauksia
Etusivu > Merikarvian partiohistoria > Ouran Pojat 1940-1949 > Sorsavartion päiväkirjamerkintöjä

Sorsavartion päiväkirjamerkintöjä

Sorsavartion päiväkirja

12.05.1948 Ensimmäinen kokous
Ensimmäinen Sorsavartion kokous pidettiin 12.5.1948: Kokouksessa keskustelimme enimmäkseen Ouraan menosta Helluntaina. Vartio sai itse suunnitella, mitä he ottaisivat muonaksi. Lähtöaika oli viittätoista vaille kuusi. Kokoonnuimme pankin päätyyn. Reput olivat täynnä tavaraa, ripustimme ne maantien viereen Innolan aidalle. Plörisimme vielä yhdestä ja toisesta vartion asioista ja sen jälkeen poistuimme. Läsnä oli 6 poikaa, ts. kaikki oli mukana.

15.-16.5.1948 Lippukunnan retki
Lippukunnan retki 15.-16.5.1948: Kokoonnuimme pankin päätyyn. Kun kaikki pojat olivat koolla, otti lippukunnanjohtaja Innola meistä valokuvan. Sitten lähdimme Pohjarantaa kohden.

Kun saavuimme Venhon rantaan oli siellä jo Korppivartio lähtövalmiina. Vähän aikaa odoteltuamme saapuivat ”moottorimiehet”. Saimme leirin ajaksi mukaamme kaksi venettä, että saimme soudella huviksemme vapaa-aikana. Matka sujui nopeasti, ilman suurempia kommelluksia.

Saavuttuamme Ouraan pystytimme teltat ja keitimme saikkaa tai korviketta. Se vei aika kauan aikaa ja kun olimme syöneet ”mahamme täyteen”, vihelsi Erkki Hakasalo: ”Pojat kokoon iltanuotioita varten”.

Kun iltanuotio oli pidetty, kävimme levolle. Kello oli silloin 10. Vartiojohtajat kokoontuivat johtajien telttaan, sillä oli määrättävä vahtivuorot. Vahtivuorot olivat seuraavat: Ensin olivat vahdissa Matti Itäkylä ja Juhani Koivisto. Sitten vahtivuorossa olivat Matti Viikilä ja Antti Lehtonen. Edelleen vahtia pitivät Raimo Katajainen ja Pentti Hakasalo ja lopuksi Pentti Vainio ja Osmo Vienonen valvoivat, että leirissä kaikki oli turvallista muiden levätessä.

Yö kului kommelluksitta noin kello puoli kolmeen saakka. Silloin alkoivat nimittäin pojat heräillä ja mellastaa. Toiset keittivät saikkaa ja herättelivät kiusallaan teltassa nukkuvia.

Leirillä oli mukana mm vitseistään kuuluisa Tauno Airisto, jota leirillä kutsuimme Vesimaaksi. Kun kysyimme hänen osoitettaan, vastasi joku poika hänen osoitteekseen: ”Tauno Vesimaa p.p.: Postipysäkki, Lettotyömaa”. Kun jossakin teltassa mellastettiin, huusi hän: ”Ettekö te kakarat pysy pilttuissanne”. Ja kopautti puulla mellastajia päähän. Ja kun vahtien oli tapana viedä kuumia kiviä telttoihin, kantoi Vesimaa erääseenkin telttaan suuren kylmän kiven ja kysyi: ”Otatteko pojaat kuumia kiviä”. Pojat luulivat saavansa kuumia kiviä ja huusivat yhteen ääneen: ”Kylä me otetaan, tua tänne vaan!”

Herätys oli jo puoli neljältä. Lämmitimme kaksi kertaa leirisaunan sinä päivänä. Soutelimme ja söimme ja taas soutelimme. Kyllä päivä tuntui pitkältä. Kun kyllästyimme soutamiseen, rupesimme kokoamaan telttoja. Kun olimme saaneet teltat kokoon, aloimme odottaa ”moottoria”.

Aikamme odoteltuamme tuli se ”kauan kaivattu” moottori ja kiikutti meidät kotirantaan, josta sitten kävelimme kotiin.

Sorsavartiosta mukana olivat: vj. Raimo K, vvj. Heikki V, rh. Veikko H ja jm. Raimo V.

Sorsavartion kokouksessa valitsimme kaikki Sorsavartion toimihenkilöt. Ne olivat melkein samat kuin entisessä Pöllövartiossa, mutta joitakin muutoksia tehtiin.

Vartionjohtajaksi, vj., tuli edelleen Raimo Katajainen, apulaisvartiojohtajaksi, avj., tuli saman kuin ennenkin nimittäin Heikki Vainio, järjestysmieheksi valittiin Veikko Hakasalo, joka tunnetaan paremmin nimellä Mikkihiiri tai Mikki. Rahastonhoitajana on ollut Puustelli eli johtajan kaima Virtanen. Tänään astuivat myös virkaan suunsoittaja Osmo Riihivaara ja maskotti Esa Hurtola. Hoilasimme vielä muutamia lauluja sillä maailmankuululla vasikkavainaan nuotilla ja sitten lähdimme taas kotiin. Läsnä oli 5 poikaa. Tässä näette vielä uusien tulokkaiden Oskun ja Maskotin pärstät. Veteraanien pärstät oli jo aikaisemmin piirretty.
20.10.1948 Lippukunnan kokous
Todettiin, että 20.10.1948 alkaa taas uusi toimintakilpailu ja pidettiin lippukunnan kokous. Läsnä olivat vj. Raimo Katajainen, Osmo Riihivaara, Raimo Virtanen, Pertti Bergendahl ja avj. Heikki Vainio.

21.10.1948 Vartion kokous
Sorsavartion kokous oli 21.10.1948. Päätettiin kaikki uudet lait. Läsnä olivat kaikki 5 heppua.

01.11.1948 Vartion kokous
Sorsavartion kokous oli 1.11.1948. Kokouksessa oli esillä kysymys, aletaanko tehdä omaa lehteä. Toimittajaksi tuli Osku. Osku sanoi:” Tuokaa sitten kirjoituksia minulle” Lehden nimeksi tuli Kipinä. Läsnä oli 3 heppua.

04.11.1948 Vartion kokouos
Sorsien kokous 4.11.1948: Päätettiin mennä ensi sunnuntaina päiväretkelle. Läsnä oli 5 heppua.

07.11.1948 Päiväretki
Päiväretki 7.11.1948 tehtiin Huhtamannin lähteestä noin 100m itään. Siellä oli touhua jos jonkinlaista. Ensin keitti Heki teetä ja sitä joimme vatsamme täyteen. Pojat koettivat tehdä havumajaa, mutta siitä ei tullut mitään. Heki alkoi taas keittää, kuulimme me, mutta hän alkoikin paistaa plättyjä. Hän paistoi niitä pakin kannessa. Taikina tehtiin siten, että kaikkien poikien piti antaa maitoa, sokeria ja jauhoja, mutta jauhoja ei ollut muilla kuin Hekillä. Silloin minä sanoin: ”Minä saan kaikkein eniten, sitten plättejä”. Paistoin pian kaikki plätit. Sitten söimme plättejä. Pojat alkoivat tehdä keppejä. Sillä aikaa kun pojat tekivät keppejä, niin lähdimme kaikki muut pojat tarkastelemaan metsää. Kun tulimme, niin pojat olivat jo tehneet keppinsä. Kellokin oli jo kolme. Sanoin pojille, että lähdetään kotiin. Retkellä oli 4 heppua.

08.11.1949 Vartion kokous
Sorsien kokous pidettiin 8.11.1948: Kokouksessa sanoi vj. itsensä irti. Sitten valittiin uudeksi vartionjohtajaksi Heikki Vainio. Läsnä oli 3 heppua.

08.11.1948 Vartion kokous
Sorsien kokous 8.11.1948: Päätettiin, että ensi sunnuntaina mennään kirkkoon. Ennen kokouksen alkamista oli siellä toinen vartio ja se oli Saukkovartio. Pojat sanoivat, että Eki oli antanut heille luvan. Siitä tuli sitten kova sanasota. Kun Eki oli antanut myös meille luvan ja jo paljon ennen. Sitten pojat vielä lisäsivät, että ei saa pitää kokousta kahta kertaa viikossa. Eki muistaa aina mitä on luvannut. Pyydämme myös sinua Sorsien kokoukseen, olette sinne tervetulleet, toivottivat Sorsat. Läsnä olivat kaikki heput.

Sorsavartion pojat ovat nykyään seuraavat: Heikki Vainio, Pertti Bergendahl, Raimo Virtanen, Osmo Riihivaara.

Sorsavartion laulu:

IV säkeistö:
Kuka tahtoisi teltassa nukkua,
jala…
Kun ensi kertaa ompi retkellä,

V säkeistö:
Hyvin päivät ne luistaa retkellä,
jala, jala jalajalavei.
Kun keitetään sakilla sumppia,
jal…

VI säkeistö:
Kun liikuttaa veistä ja haarukkaa,
jala …
Niin pysyy varmasti pulskana,

VII säkeistö:
On ruskeat kaikki pinnalta,
Kun kotiin saapuvat retkeltä,

VIII säkeistö:
Ei sorsat hellitä toimintaa,
Vaan saavat uutta halua,

Tämän olivat laatineet Osku ja Mohikaani. Tästä laulusta vartio sai kuntoisuuspisteet.

14.11.1948 Kirkko
Sorsat olivat kirkossa 14.11.1948. Kirkossa oli kaikki 4 heppua.

Jälleen päiväkirjaan oli piirretty sorsa-poikien muotokuvat: Heka, Peka, Roka ja Osku.

18.11.1948 Vartiokokous
Sorsat kokouksessa 18.11.1948: Päätettiin, että ensi sunnuntaina mentäis päiväretkelle. Puhuttiin myös vartion rahastosta. Kassanhoitaja Roka sanoi siinä olevan 70 mk. Voi, voi kaikki ulisivat: ”Kyllä sitä on vähän”. Sanoin pojille, että hommataan lisää. Keinoja löydettiin useampia. Läsnä 2 heppua.

21.11.1948 Retki
Sorsat retkellä 21.11.1948: Retkelle lähdettiin kello 9 tasan. Retki tehtiin Vestilän Kuivurista noin 200 m pohjoiseen. Siellä tehtiin heti tuli. Puut olivat vähän märkiä, mutta ihme kyllä, nuotio syttyi hyvin. Raimo antoi teetä ja se oli ihmeellisessä pakkauksessa, sillä pakkaus pantiin veteen ja kun vesi alkoi kiehua, niin se muuttui tummemmaksi ja lopulta siitä tuli teetä. Niin me sitten sitä juotiin. Keitimme heti toisen pakillisen lisää, mutta eri teetä.

Kun joimme teetä, niin risuja katkesi ja aidan takaa esiin tuli Antti Esko ja vähän hänen jälkeensä hänen sisarensa. Laitettiin heti toimeen retkiolympialaiset, jossa lajeina olivat: pääkallontyöntö, pituushyppy, kolmiloikka ja kiekonheitto, siis neljä lajia. Tulokset olivat seuraavat: Mukana oli myös Antti ja Raija Esko. Voittaja Heikki Vainio 24 pist., Pertti Bergendahl 20 pist., Raija Esko 15 pist ja tyttö!, Antti Esko 10pist., Raimo Virtanen 8pist ja Osmo Riihivaara 7pist. Mukana siis oli kaikki 5 heppua sekä vierailijat.

25.11.1948 Sorsien laki
Sorsien lakeja:
1§ Voimasanojen käyttämisestä 2 mk kappale.
2§: Jos ei tottele järjestysmiestä varoitus.
3§ kokouksesta pois oleminen ilman syytä 5mk tai vaihtoehtona varoitus.
4§ Vartion rahojen varaastamisesta seuraa vartioista eroitus.
5§ Retkelle täytyy lähteä, jos on pojista vähintään kolme paikalla.
6§ Kymmenestä varoituksesta seuraa eroitus.
7§ Varoitukset päättää tuomioistuin
8§ Erimielisyyksistä päättää tuomioistuin.

Näin käytäntöön laitettu 25.11.1948.

25.11.1948 Vartiokokous
Sorsat kokouksessa 25.11.1948: Kokouksessa päätettiin mennä kirkkoon ja jäsenmaksuksi laitettiin 20 mk kuukaudessa. Sen saa maksaa kahdessa erässä. Vartioon otettiin yksi poika lisää ja hänen nimensä on Antti Yliknuussi. Läsnä oli 4 heppua. Osmo Riihivaara oli sairauden takia pois. Mutta kokouksessa laitettiin myös käytäntöön nuo lait, jotka edellä on mainittu.
Ensimmäinen adventti ja kirkossa olivat kaikki muut paitsi Osmo, siis 4 heppua oli paikalla.

01.12.1948 Lippukunnan kokous
Lippukunnan kokous 1.12.1948, läsnä heput Raimo Virtanen, Antti Yliknuussi, Pertti Bergendahl, Heikki Vainio. Osmo oli edelleen sairaana.

02.12.1948 Vartion kokous
Sorsat kokouksessa 2.12.1948: Kokouksessa puhuttiin vähän kaikenmoista, mutta pääasia kääntyi kuitenkin retkelle menoon, joka tehtäisiin ensi sunnuntaina. Taas puhuttiin vartion rahavaroista, mutta rahastonhoitaja sanoi rahaa olevan jo yli 300 mk.

05.12.1948 Retki Kiilaan
Retki 5.12.1948: Retki tehtiin Kiilaan siihen paikkaan, missä entiset Sorsat olivat Pantterivartion kanssa erään kilpaleikin tehneet. Pojat sanoivat, että keitetään ensin teetä, kunnei me ole vielä tänä aamuna juoneet mitään ja niin tehtiin. Tällä kertaa oli Rokan vuoro keittää ja me kaikki muut menimme hakemaan puita. Sillä aikaa kun Roka keitti teetä, minä ajattelin ottaa joitain mukavia leikkejä. Kun tee oli valmista, niin kysyin: ”Kellä on muki, mutta kellään ei ollut mukana”. Sitten joimme vuoronperään pakin kannesta.

Sitten alkoivat ne leikit. Ensimmäinen leikki oli sellainen maaliin heitto. Sen voitti Roka tuloksella 3 pistettä. Sen jälkeen oli hiivintää. Se leikki oli sen tapainen, että johtaja seisoi paikallaan ja katseli ympärilleen. Ja jos hän huomasi jonkun, niin oli tämä pois pelistä. Hän voitti, joka pääsi lähimmäksi johtajaa huomaamatta. Kilpailun voitti Peka tuloksella 4 pistettä, toisena olivat Poka ja alokas Ana, sama tulos molemmilla. Sitten söimme vähän sapuskaa ja juttelimme hauskoja. Paras oli siinä meidän vartion flänä Peka. Taas keksittiin uusi leikki, se oli tunnettu nimellä pukssota. Vihdoin alkoi se poikien toivoma keihäänheitto, siinä ei saanut kukaan tulosta. Sitten vielä leikimme vähän aikaa intijaanista. Kun se päättyi, niin sammutimme nuotion oikein hyvin. Retkellä oli 4 heppua.

06.12.1948 Kirkko
Sorsat olivat kirkossa 6.12.1948, jossa oli kaikki 5 heppua.

09.12.1948 Vartion kokous
Sorsavartion kokous pidettiin 9.12.1948: Kokouksessa oli esillä kaikenlaisia asioita. Pääasiana oli ensi sunnuntain kirkkoon meno. Sitten puhuttiin voimisteluharjoituksista ja niitä päätettiin pitää maanantaisin kello kuusi ja sitten keksittiin voimistelumerkkejä. Läsnä oli 3 heppua.

12.12.1948 Kirkko
Sorsat kirkossa 12.12.1948, mukana kaikki 5 heppua.

16.12.1948 Vartion kokous
Sorsien kokous 16.12.1948: Kokouksessa oli esillä kaikki vartioita koskevat asiat. Puhuimme vartiomme kunnosta, jota olemme koettaneet nostaa aina ylöspäin, mutta ei vielä, jos se onnistuu. Päätimme mennä retkelle ja tehdä siellä luutia. Läsnä oli 4 heppua.

19.12.1948 Kirko
Sorsat kirkossa 19.12.1948, jossa kaikki 5 heppua. Meidän piti kyllä mennä retkelle, mutta sattuneesta syystä mentiin kirkkoon.

21.12.1948 Voimisteluilta
Sorsien ensimmäinen voimisteluilta 21.12.1948: Tästä illasta alkaen käyvät Sorsat joka tiistai-ilta Ahlströmin koululla voimistelemassa. Niin kuin aikaisemmin on puhuttu, tätä voimistelua tulee siellä olemaan, tehdä voimistelumerkkisuorituksia ja niitä on kaksi. Ilmoitan myöhemmin, mitä ne ovat. Hiljalleen vartion kunto kohoaa ylöspäin, mutta jos totta puhun, niin kyllä se työ, jota kaikki vartion pojat koettavat tehdä vartion kunnon hyväksi, on hikistä hommaa. Mukana oli 4 heppua.

23.12.1948 Vartion kokous
Sorsavartion kokous 23.12.1948: Kokous pidettiin Sorsien uudessa kämpässä, joka sijaitsee Palomäessä. Pertti Bergendahl erosi vartiosta ja tilalle tuli Pauli Palomäki. Kokouksessa oli esillä paljon asioita. Ensin läpikäytiin kaikkien poikien virat. Johtaja Heikki Vainio, apulaisjohtajaa ei toistaiseksi valita, rahastonhoitaja on edelleen Raimo Virtanen, lehden toimittaja Osmo Riihivaara, urheilun- ja voimistelun johtaja on Antti Yliknuussi, taloudenhoitaja on Pauli Palomäki ja järjestysmiestä ei tarvita, sillä kaikki ovat aina hiljaa. Jouluaattona mennään kirkkoon ja tapaninpäivänä.

Puhuttiin vielä juhlasta, mutta ei varmasti päätetty, koska se pidetään. Siellä oli vielä sellainen asia, että pidetään sisähyppymestaruuskilpailut ja tämä pidetään voimisteluharjoituksissa ensi maanantaina. Uudessa tuvassa oli 4 heppua sitä ihailemassa. Läsnä olivat Heikki Vainio, Raimo Virtanen, Antti Yliknuussi ja Pauli Palomäki.

Sorsien voittohuuto!:
Kun pojat koittaa, niin Sorsat voittaa, eläköön, eläköön, eläköön.

25.12.1948 Joulupäivän kirkko ja 26.12.1948 tapaninpäivän kirkko
Joulupäivänä 25.12.1948 kirkossa oli 3 heppua ja tapaninpäivänä 26.12.1948 ainoastaan yksi heppu.

28.12.1948 Lasten kirkko
Lasten kirkossa 28.12.1948 oli 4 heppua.

27.12.1948 Voimisteluilta
Sorsien voimisteluilta oli 27.12.1948 Ahlströmin koululla. Ensin oli sisähyppymestaruuskilpailut, jonka voitti Heka ja toinen oli Pali ja viimeisenä oli Ana. Samoin oli voimistelua. Läsnä oli 3 heppua.

28.12.1948 Retki
Sorsa retkellä 28.12.1948: Retken tarkoituksena oli luudasten haku. Sorsat tekevät sitä varten luutia, että he saisivat lääkekaapin omakseen. Metsot eivät onnistuneet siinä. Me koetamme nyt onnistua siinä. Retki tehtiin jokisivuille kelkoilla. Otimme ensin luudaksia aika paljon, että kaikille pojille tuli aika nippu. Retkellä oli 3 heppua.

29.12.1948 Retki
Sorsat retkellä 29.12.1948: Retken tarkoituksena oli taaskin luudasten haku, mutta nyt mentiin eri suuntaan. Retki tehtiin Vestilän ja Marttiinin väliin. Ensin hajimme luudakset, vaikka kuvissa ensin leikitään. Kun luudakset oli haettu, niin alettiin olla pukssotaa ja olimme myös kätköstä. Leikkialueena oli läheinen metsäalue. Oli hauskaa karata pitkin metsää. Sitten söimme ja lähdimme kotiin. Mukana oli 3 heppua sekä yksi vierailija.

29.12.1948 Vartion kokous
Sorsavartion kokous 29.12.1948: Kokouksessa oli kaikenlaisia asioita. Ensi luettiin Sorsavartion lehti n:o 1. Toinenkin lehti on hyvällä alulla, Sitten katsottiin poikien varoitukset. Todettiin, että Osmo Riihivaaralla oli 6 varoitusta. Antti Yliknuussilla oli 2 varoitusta sekä Raimo Virtasella, Pauli Palomäellä ja Heikki Vainiolla kullakin yksi varoitus. Päätettiin tehdä luutia Vainiolla päivällä. Läsnä oli 4 heppua.

30.12.1948 Luutatalkoot
Sorsat tekevät luutia 30.12.1948: Luutien teko alkoi vilkkaaseen tapaan, mutta se ei tahtonut heti käydä hyvin. Kaikki pojat saivat haavoja. Hiljalleen varpu varvulta ne olivat vuoltuja. Sitten alkoi varpujen sitominen. Se vasta oli hidasta. Kun ei oikein tietänyt, laitetaanko ne läpi vai pujotetaanko. Vihdoin oli muutama luuta sidottu, kun loppui siteet. Heka lähti niitä hakemaan ja sillä välin muut menivät syömään. Heka tuli pian takaisin, mutta siellä vartosi jo poikia Pali. Näitä luutia tehtiin Vainiolla. Tehtiin kolme suurta varsiluutaa. Ne täytyi sitoa lujasti kiinni. Kun kaikki olivat valmiina, niin vein ne Eskolle. Mukana oli 4 heppua. Päiväkirjassa on myös kuvia luutien teosta, jotka piirsi Ana.

30.12.1948 Vartion kokous
Sorsat kokouksessa 30.12.1948: Kokous sujui entiseen tapaan. Tarkastimme vartion rahavarat ja taloudellisen puolen. Uudenvuoden yönä menevät sitten kaikki pojat kirkkoon, pojat antoivat siitä kunniasanan ja vartionjohtaja luottaa siihen. Kokouksessa paljastettiin kaikkien poikien salanimet, jotka ovat: Raimo on Ramo, Antti on Aave, Pauli on Pali, Osmo on Osku ja Heikki on Heka. Sorsa vartion vuoden viimeisessä kokouksessa oli 4 heppua.

06.01.1949 Uusi partion johtaja
Sorsat toivottivat partion johtajan tervetulleeksi 6.1.1949 uuteen tupaan.

31.12.1948 Luutatalkoot
Taas tehtiin luutia 31.12.1948: Luutien teko sujui entiseen tapaan, mutta tällä kertaa ei tullut haavoja. Ensiapulaukku sai koko ajan olla rauhassa. Eilen Heikki sitoi kaikki luudat, mutta nyt täytyi joka pojan sitoa kaksi luutaa. Kyllä siinä kauan opeteltiin, mutta hiljalleen valmista tuli kuitenkin, mutta välillä pojat kuitenkin vähän lepäsivät. Kaikki pojat löivät maata, missä hyvä paikka oli. Ei kauan aikaa levätty, kun taas jatkettiin työtä. Vihdoin olivat luudat valmiina. Sitten lähdettiin kaupalle, mutta palattiin takaisin. Luutia tekemässä oli 4 heppua. Jälleen kirjassa on kuvapiirroksia ja toteamus, että pojat palasivat takaisin myyntireissulta, kun totesivat, että nyt on uudenvuoden aatto.

03.01.1949 Voimisteluilta
Sorsat voimistelivat 3.1.1949: Voimisteltiin entiseen tapaan, mentiin vanhat liikkeet lävitse ja uusia harjoiteltiin. Mukana oli 4 heppua.

04.01.1949 Vartion kokous
Sorsavartion kokous 4.1.1949: Kokouksessa oli esillä ensin Mikkeliin lähtö, mutta sinne ei lähtenyt kukaan. Sitten tarkastettiin vartion rahavarat ja varat olivat 500 mk. Vielä päätettiin ottaa Antti Esko sorsavartioon. Kaikki hyväksyivät hänet mukaan. Läsnä oli 5 heppua.

06.01.1949 Kirkko
Sorsat olivat kirkossa 6.1.1949, mukana 4 heppua.

07.01.1949 Vartion kokous
Sorsat kokoontuivat 7.1.1949: Sorsat muuttivat kokouspaikkaa. Tarkastettiin vartion omaisuus. Päätettiin mennä ensi sunnuntaina kirkkoon. Vartiosta erosivat Pauli Palomäki ja Osmo Riihivaara. Antti Eskosta tuli urheilun ja voimistelun johtaja. Antti Yliknuussi sai kaksi vartion virkaa: omaisuudesta huolehtijan ja lehden toimittajan virat. Raimolla ja Heikillä on entiset virat. Läsnä oli 4 heppua.

09.01.1949 Kirkko
Sorsat olivat kirkossa 9.1.1949, mukana oli 4 heppua.

10.01.1949 Vartion kokous
Sorsavartion kokous 10.1.1949: Kokous sujui entiseen tapaan. Kaikkein ensimmäiseksi harjoiteltiin lippukunnan kokoukseen ohjelmaa ja kaikki pojat koittivat ja koittivat keksiä ja vihdoin vartiojohtaja keksi pienen näytelmän, jonka nimi oli ”ryöstö”. Päätettiin mennä retkelle ensi sunnuntaina. Sitten vielä oli eräs juttu ja se oli sellainen, että pidetään teknillinen ja askartelutunti kokouksen yhteydessä.

12.01.1949 Lippukunnan kokous
Lippukunnan kokous pidettiin 12.1.1949. Siellä oli paljon ohjelmaa. Sorsavartio esitti amerikkalaiseen tapaan ryöstömurhan. Läsnä olivat kaikki heput.

13.01.1949 Vartion kokous
Sorsavartion kokous pidettiin 13.1.1949: Lippukunnan kokouksessa kutsuttiin Eki sorsavartion kokoukseen. Eki tuli ja pojat alkoivat suorittaa III luokan partiomerkkiä. Retki peruutettiin sattuneesta syystä ja mentiin kirkkoon. Raamatun tunteja aletaan pitää perjantaisin kello 18. Liidokkia ei keritty paljoakaan rakentamaan. Läsnä oli 3 heppua.

14.01.1949 Raamattutunti
Sorsavartion raamatuntunti 14.1.1949: Ensin luettiin Johanneksen evankeliumista 1 ja 2 jae ja laulettiin hengellisiä ja isänmaanlauluja. Läsnä oli kaikki 4 heppua.

16.01.1949 Kirkko
Sorsia oli kirkossa 16.1.1949 3 heppua.

17.01.1949 Askarteluilta
Sorsat askartelivat 17.2.1949: Vartio teki liidokkia koko poppoolla, mutta se ei tullut vielä valmiiksi. Päätettiin tehdä sitä vielä joku toinen ehtoopäivä. Läsnä oli kaikki 4 heppua.

17.01.1949 Vartion kokous
Sorsat kokouksessa 17.1.1949: Kokous alkoi entiseen tapaan. Kokoukseen piti tulla Ekin, jotta pojat saisivat suorittaa merkkejä, mutta niin ei kuitenkaan tapahtunut. Vihdoin aloitti vartionjohtaja kokouksen, kun Ekiä ei kuulunut. Ensin laulettiin niin kuin aina ennenkin.

Kokouksessa päätettiin tehdä avainkokoelma, johon toisivat pojat kaikenmoisia avaimia, jotka eivät mihinkään enää sovi.

Sitten päätettiin tehdä vallan uusi lehti, jonka nimeksi laitettas ”Sorsain kuulumisia”. Päätettiin vielä, että liidokkeja tehtäisiin ylihuomenillalla Vainiolla. Läsnä olivat kaikki 4 heppua.

19.01.1949 Askarteluilta
Sorsain askarteluilta 19.1.1949: Taas tehtiin liidokkia, mutta vieläkään se ei tullut valmiiksi. Läsnä oli 2 heppua.

20.01.1949 Vartion kokous
Kokous pidettiin 20.1.1949: Kokous alkoi pikajunan vauhtiin. Ensin puhuimme avainkokoelmasta. Ensi sunnuntaina mennään kirkkoon ja jos maanantaina on kuukausiloma, niin mennään retkelle. Sitten vielä päätettiin, että mentäs myymään luutia huomenna. Läsnä oli 3 heppua.

21.01.1949 Raamattutunti
Sorsavartion raamatuntunti 21.1.1949: Antti Eskon piti tuoda raamattu, mutta hän unohti sen kotiin. Niinpä sitten lauloimme virsiä. Läsnä oli 3 heppua.

23.01.1949 Kirkko
Kirkossa oli 2 heppua 23.1.1949.

24.01.1949 Vartion retki
Sorsavartio oli retkellä 24.1.1949: Retkelle lähdettiin kello 9. Piti lähteä suksilla, mutta olikin suoja. Pojat sanoivat, ettei viitsitä lähteä tällaisella ilmalla retkelle. Mutta vartionjohtaja sanoi, että pitää oppia retkeilemään kaikenmoisilla ilmoilla. Retkellä olimme ja teimme monenlaisia leikkejä. Teimme myös suuren lumiukon entissuomalaiseen tapaan. Mukana oli 3 heppua.

24.01.1949 Vartion kokous
Sorsavartion kokous 24.1.1949: Kokoukseen odotettiin Ekiä, mutta hän ei saapunut. Puhuimme avainkokoelmasta. Päätimme pitää askarteluillan huomenna. Läsnä oli 3 heppua.

25.01.1949 Askarteluilta
Sorsavartion askarteluilta 25.1.1949: Askarteluillassa teimme nekkuja ja päätimme myydä ne kaikki, että saatas vartiolle rahaa. Nekun hinnaksi laitettiin 5 mk. Läsnä oli 3 heppua.

27.01.1949 Vartion kokous
Sorsavartion kokous 27.1.1949: Kokous alkoi entiseen tapaan. Ensin juttelimme, kutka menevät myymään loput luudat. Sinne menevät Aave, Tomi ja Roka. Sitten puhuttiin illan pääasiasta, että pidetäänkö Pässeille pienet kekkerit ja kekkerit päätettiin pitää ensi sunnuntaina kirkonmenojen jälkeen. Sorsat menevät kirkkoon ja suoraa päätä sitten sieltä kämpälle. Läsnä oli 3 heppua.

Viimeinen kokous :
Lippukunta hajosi, en tarkkaa päivämäärää tiedä, mutta kevättalvella. Kaikki muut pojat paitsi Antti ja Heikki jäivät vartioon. Ensi kesänä alamme me taas toimia, mutta kahden vain.

Kiitos pastorille ja Ekille tästä hauskasta toiminnasta, toivottavat Sorsat.

Tiedot on koonnut päiväkirjasta Lauri Hakosalo Virpolassa maaliskuussa 2009. Vähän yllättäen, jopa töksähtäen vartion päiväkirja päättyy. On toivottavaa, että ne Sorsavartion jäsenet, jotka vielä ovat elossa, kertoisivat ja täydentäisivät näitä tietoja.

Voit vapaasti kommentoida tätä artikkelia.
Tätä sivua on muokattu viimeksi ke 4.3.2009 klo 19:36 - Tulostettava versio
Ouran Partiolaiset • Lisätietoa evästeistä • Sivuston toteutus: Hakosalo Innovations Oy